Onderwerpen  |   Branches  |   Afdelingen  |   Bedrijven  |   FAQ  |   Nieuwsbrief  |   Contact
Whitepaper

Zet mobiele communicatie strategisch in

Senaatsleden profiteren van Vodafone Smart Mobility

Download Zet mobiele communicatie strategisch in

Deze whitepaper beschrijft hoe Vodafone Smart Mobility organisaties op allerlei niveaus ondersteunt bij mobiel communicatiebeheer. Veel organisaties hebben al gekozen voor dit innovatieve concept, waaronder de Eerste Kamer. Alle 75 met 3G-datakaart uitgeruste iPads van Senaatsleden worden automatisch gevoed met actuele documenten, die via een speciaal ontwikkelde gebruikersvriendelijke app kunnen worden gelezen. Kamerleden communiceren snel en papierloos tijdens vergaderingen en kunnen relevante stukken meteen uitwisselen. IPads en mobiele telefoons worden bij diefstal of verlies probleemloos op afstand geblokkeerd. Deze geavanceerde mobiele totaalstrategie resulteerde onmiddelijk in inzichtelijke kostenrapportages, gevoelige besparingen, tevreden eindgebruikers en gestroomlijnd beheer.

Type
Whitepaper
Datum
maart 2012
Taal
NL
Bedrijf
Onderwerpen:
Afdelingen
Inhoudsopgave
  • Zet mobiele communicatie strategisch in
  • Smart Mobility, hulp bij elke stap
  • Smart Mobility in de praktijk: de Eerste Kamer
  • Smart Mobility is smart business
Zet moBiele CommuniCatie StrateGiSCH in SMART MOBILITY ZORGT VOOR VEILIGHEID EN BEHEERSBARE KOSTEN Aan technische termen geen gebrek. Consumerisation, Het Nieuwe Werken, Bring Your Own Device, Cloud Computing. Vakbladen staan vol met artikelen over deze trends. Maar wat betekenen ze nu in praktijk voor een organisatie? De cijfers spreken voor zich. Steeds meer mensen gebruiken één apparaat voor zowel werk als privé, en de aantallen groeien stevig. Gevraagd naar deze trend, consumerisation, zegt 58 procent van de IT-managers nu al privé-toestellen en tablets toe te laten op de werkplek, terwijl 24 procent van hen verwacht dat dit aantal de komende twaalf maanden significant gaat toenemen. Van alle zakelijke gebruikers heeft op dit moment 48 procent een smartphone, in 2014 zal dat naar verwachting 70 procent zijn. Deze ontwikkeling is niet meer te keren. De manier waarop mensen in hun privéleven communiceren heeft grote invloed op de verwachtingen die zij hebben voor communicatie op hun werk. Bij het binnenhalen van jong talent in organisaties, èn het behoud van bestaande medewerkers, blijkt de nieuwe manier van werken zelfs een belangrijke onderscheidende factor te zijn. Tegelijkertijd kunnen bedrijven dankzij mobiele communicatie veel concurrentievoordeel behalen. Consumerisation raakt een andere trend die veel aandacht krijgt, namelijk Cloud Computing. Ook dit hangt samen met een manier van werken waar steeds meer mensen aan gewend raken. Medewerkers kennen de voordelen van toepassingen in de cloud, zoals webmail en Google Docs. Ook deze trend zorgt ervoor dat mensen overal toegang hebben tot hun data, op ieder mogelijk mobiel apparaat. Voor organisaties, en met name de IT-afdeling, heeft dit grote gevolgen. Al die verschillende apparaten met ieder hun eigen besturingssystemen maken het beheer complexer. Veiligheid is daarbij één van de belangrijkste aandachtspunten, want alleen geautoriseerde medewerkers mogen van buiten toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk. Tegelijkertijd groeit de hoeveelheid data die zij gebruiken explosief, en wordt de IT-afdeling verantwoordelijk voor het borgen van de continuïteit. Kortom, de toenemende mobiliteit van medewerkers roept vragen op over beheer, toegang, veiligheid, continuïteit en kosten. Ondernemers zijn overtuigd van de voordelen van mobiele communicatie. Maar zijn organisaties nog wel in control? 1 Zet mobiele communicatie strategisch in Smart moBility, Hulp Bij elke Stap In controle zijn over de mobiele communicatie betekent slim inzetten van alle beschikbare middelen. Vodafone heeft met Smart Mobility een concept ontwikkeld dat organisaties op een breed scala aan niveaus ondersteuning biedt voor de strategie rond mobiele communicatie. Hiermee wordt de ICT-manager weer de enabler voor slim werken. Smart Mobility Mobile Working Suite myRhythm survey Follow up Workshop Implementation steps Professional Services Interim Management Migration Services BlackBerry installation Mobile Iron installation Device Management Rollout Training Audit & Consultancy Managed Mobility Self Managed My Vodafone Online Device Manager Vodafone Managed Mobile Management Device Management BlackBerry Management End User Support Expense Management Choose Your Own Device Dedicated Device Manager Dedicated Device Manager Manager BlackBerry Enterprise Server BlackBerry Enterprise Server Server In grote lijnen bestaat Smart Mobility uit twee pijlers: De Mobile Working Suite is een adviestraject dat organisaties inspireert op de juiste manier met de nieuwe manier van werken om te gaan. Met diverse instrumenten brengt Vodafone in kaart waar de belangrijkste uitdagingen liggen op het gebied van zaken als cultuur, leiderschap, verandermanagement en gebouwen. Hiermee wordt snel duidelijk hoe mobiele communicatie effectief kan worden geïntegreerd in de IT-omgeving. De tweede pijler, Managed Mobility, is in feite een menukaart van mobiele beheeroplossingen waarmee de klant zelf kan bepalen welke modules de bedrijfsprocessen het beste ondersteunen. Want mobiele communicatie is een strategisch instrument om organisaties vooruit te helpen door medewerkers plaatsen tijdsonafhankelijk te laten werken. De geboden oplossingen variëren daarom van ondersteuning bij migratietrajecten via ondersteuning bij eigen beheer tot volledige uitbesteding van het beheer. Het eerste niveau van Managed Mobility, de Professional Services, bestaat uit een reeks eenmalige diensten die organisaties op weg helpen. Daarbij kan het gaan om migratietrajecten, installeren van de hardware of training van de medewerkers. Het tweede niveau, Self Managed, gaat een stap verder met instrumenten om in control te blijven over de mobiele communicatie, bijvoorbeeld via MyVodafone of de Online Device Manager. Vodafone Managed tenslotte beslaat het scala aan diensten dat aan Vodafone kan worden uitbesteed, zoals Device Management, ondersteuning van de eindgebruikers en Expense Management. 2 Zet mobiele communicatie strategisch in Smart moBility in praktijk: de eerSte kamer Veel organisaties hebben al gekozen voor Smart Mobility, waaronder de Eerste Kamer. Eerste Kamerleden kregen tot voor kort alle documenten op papier, soms wel met een gewicht van tien kilo totaal. Om de informatie voorziening sneller en efficiënter te laten verlopen en het papierverbruik drastisch te verlagen ontvangen ze inmiddels alle informatie op een pad. "Wat normaal gesproken naar de postkamer ging, gaat nu elektronisch het net op", vertelt Hoofd Bedrijfs voering René Prins. Alle 75 met 3G-datakaart uitgeruste iPads worden op vrijdagmiddag gevoed met nieuwe documenten, die via een speciaal ontwikkelde app kunnen worden geopend. Eventuele extra berichten worden door middel van een signaal aangekondigd. "De Kamerleden kunnen nu tijdens de vergaderingen digitaal stukken uitwisselen en communiceren. Dit gaat veel sneller en makkelijker dan met bodes en briefjes." De Eerste Kamer neemt hiervoor diverse telefonie- en datadiensten af bij Vodafone. Binnen het Managed Mobility-portfolio is gekozen voor volledig ondersteund gebruikersbeheer van mobiele apparaten en het Mobile Device Management Portal (MobiDM) voor het beheer op afstand van de iPads. "Ik kan telefoons en iPads van Kamerleden bij verlies of diefstal direct laten blokkeren." Nieuwe versies van de Eerste Kamer-app kunnen via de Enterprise App Store in MobiDM worden aangeboden. Besparingen De investeringen bedroegen 140.000 euro voor hardware en ontwikkeling. Dit bedrag was al na een jaar terugverdiend. De extra besparingen op afval, kopieerpapier en personeelskosten worden geschat op nog eens 50.000 tot 60.000 euro per jaar. Dankzij de rapportages binnen Managed Mobility heeft het Hoofd Bedrijfsvoering altijd inzicht in de kosten. Maar nog belangrijker zijn tevreden eindgebruikers."Ik weet dat het goed gaat. En wanneer Vodafone op die manier scoort bij de Kamerleden, dan straalt dat ook weer op ons af." 3 Zet mobiele communicatie strategisch in Smart moBility iS Smart BuSineSS De wereld verandert, technologie convergeert en alles komt samen: spraak en data, vast en mobiel. En alles over IP. Afstanden en fysieke grenzen verdwijnen. Vrienden, familie en zakenrelaties staan voortdurend met elkaar in contact en leefritmes veranderen; vaste patronen verdwijnen. Mensen schakelen vaker en sneller tussen activiteiten, locaties, werk en privé. Tegelijkertijd hebben zij behoefte aan blijvend en meer sociaal contact. Het gebruik van sociale media, persoonlijk en zakelijk, groeit snel. Organisaties opereren 24 uur per dag, zeven dagen in de week en over de hele wereld. Zij zoeken naar nieuwe manieren om klanten te bedienen, medewerkers te binden en transparant en verantwoordelijk zaken te doen. Smart Business is menselijk In een kenniseconomie zijn mensen de belangrijkste assets van organisaties. De manier waarop ze communiceren, samenwerken en innoveren is van doorslaggevend belang om de concurrentie voor te blijven. En de integratie van werk en privé is voor mensen een cruciale arbeidsvoorwaarde. Maar hoe zorgen organisaties ervoor dat mensen hun kennis en vaardigheden optimaal kunnen delen? Om ze effectiever samen te laten werken, onafhankelijk van plaats (en tijd)? En faciliteren ze een werkomgeving waarin medewerkers een gezond leefritme krijgen waarin werk en privé in balans zijn? Smart Business is in Controle Medewerkers werken waar ze het meest effectief zijn, wanneer de business er het meest om vraagt en samen met de mensen en de informatie die ze op dat moment nodig hebben. En steeds meer met het device waarmee zij willen werken. Dat vraagt om overzicht van veel verschillende systemen en een ander beleid ten aanzien van veiligheid, beheer en ondersteuning. Hoe zorgen organisaties ervoor dat ze de touwtjes toch in handen houdt? Hoe borgen ze dat hun bedrijfsinformatie veilig is, waar deze ook gaat? Dat ze zich kunnen focussen op hun core business zonder de controle te verliezen over hun vaste en mobiele communicatiemiddelen, kosten (TCO) en gevoelige data? Smart Business is efficiency Het tempo van verandering neemt steeds sneller toe. Kansen doen zich vaker voor op nieuwe plaatsen en onverwachte momenten. Organisaties opereren vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week en over de hele wereld. Klanten verwachten een dienstverlening die direct, real-time en onderscheidend is. Spraak-, data- en bedrijfscommunicatie en applicaties groeien naar elkaar toe, waardoor de verschillende vormen van communicatie explosief stijgen. www.startsmartbusiness.nl 4 Zet mobiele communicatie strategisch in Smart Mobility is een totaaloplossing voor het ontwerp, implementatie en beheer van mobiele communicatiemiddelen. De Managed Mobility-oplossingen ondersteunen het ontwerp, implementatie en beheer van de best passende mobiliteitsoplossing zonder operationele zorgen: - Eén omgeving voor gsm, smartphones en tablets - Een hoog serviceniveau en hoge beschikbaarheid - Voorspelbare en schaalbare kosten Met de Mobile Working Suite onderzoeken, analyseren en adviseren we over de effecten van mobiliteit op uw organisatie, faciliteiten en medewerkers. www.startsmartbusiness.nl Vodafone helpt bij het verbeteren van uw communicatie Uw bedrijf groeit, u heeft meerdere vestigingen en uw medewerkers maken gebruik van zowel mobiele als vaste telefonie. Uw mensen werken niet alleen meer op kantoor maar ook thuis of onderweg. Mede daardoor wordt steeds vaker onderling bellen. Zowel vast als mobiel. Door gebrek aan integratie verliest u sneller het overzicht en de controle over de kosten voor alle vaste en mobiele telefonieabonnementen. Dit houdt u tegen om meer medewerkers een mobiele telefoon te geven terwijl dit juist hun bereikbaarheid en responsiviteit zou vergroten. Daarnaast is er veel onderling telefoonverkeer tussen medewerkers met een mobiele aansluiting en uw bedrijfsvestigingen. Vodafone kan u helpen bij het integreren van al uw vaste en mobiele telefonie. Hierdoor gaan de kosten omlaag, wordt de controle beter en gaat de productiviteit omhoog. Wilt u meer weten over Smart mobility? Neem contact op met uw accountmanager of business partner. Nog geen klant van Vodafone? We maken graag een afspraak met u. Bel 0800-0500 of vul het contactformulier in op: www.startsmartbusiness.nl/contact2 5 Zet mobiele communicatie strategisch in
Uitgelichte Whitepaper

Het bouwen van uw eigen Private Cloud: Meest gestelde vragen en belangrijkste overwegingen

Het bouwen van uw eigen Private Cloud: Meest gestelde vragen en belangrijkste overwegingen

Bedrijven doen steeds meer inspanningen om te begrijpen wat de verschillen zijn tussen gevirtualiseerde omgevingen, Private Clouds en Public Clouds en benaderingen als IT-as-a-Service (ITaaS) en software-defined datacenters (SDDC). Het vermijden van aannames helpt hier aanzienlijk bij! Private...

EMC
Whitepapers nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van welke whitepapers er zijn toegevoegd aan de Computable IT Knowledgebase? Abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief.